Spring naar inhoud

Zolder 25 mei 2011

Op woensdag 25 mei zijn de zesde en zevende race van de Porsche 944 Cup gereden op het Circuit Zolder te Belgie. Met teammaat Marc Oostrum zijn we de avond ervoor al naar Zolder gereden, om daar te overnachten en 's ochtends fris en fruitig op te staan. Op het paddock zijn al meer Porsche rijders neergestreken, altijd weer gezellig.  

Op woensdag 25 mei zijn de zesde en zevende race van de Porsche 944 Cup gereden op het Circuit Zolder te Belgie. Met teammaat Marc Oostrum zijn we de avond ervoor al naar Zolder gereden, om daar te overnachten en 's ochtends fris en fruitig op te staan. Op het paddock zijn al meer Porsche rijders neergestreken, altijd weer gezellig.  

 

 

Vóór 9.00 uur mogen de racewagens op het Circuit Zolder niet gestart worden. Normaliter betekent dat dus slepen of duwen naar de technische keuring, maar gelukkig is de TC bereid om naar het paddock te komen om daar alle Porsches in één keer te keuren. Dat scheelt weer!

 

Het was al weer even geleden dat ik gereden heb op Zolder, dus de vrije training komt goed van pas om het Circuit weer in de vingers te krijgen. De Porsche staat op nieuwe banden en al snel komt het ritme terug. De zon begint flink te schijnen en de kwalificatie start. In de eerste snelle ronde zet ik een 2:01.726 op de klok. Je moet het in de Porsche van de eerste of tweede ronde hebben, maar deze is nog niet goed genoeg, dus ik ga er nog even goed voor zitten. De temperatuur buiten is echter snel gestegen en de luchtddruk in de banden, met name rechtsvoor is te hoog. De auto is niet goed door de bochten te krijgen, er zit geen snellere tijd meer in. Na afloop van de kwalificatie haal ik 0.3 BAR uit de banden voor race 1.

 

In de eerste race doen de banden het goed. Ik mag als vijfde vertrekken, maar ik verlies na de start wat plaatsen. Die weet ik in de race weer goed te maken en ik eindig ook weer als vijfde. In de uitloop ronde begint de Porsche in te houden, de benzine is op. Close call dus, de benzine meter geeft de inhoud niet helemaal goed weer. Voldoende benzine erbij dus voor race 2, die ook een ronde extra zal zijn. In de eerste race was de Porsche bij het aanremmen en terugschakelen was wispelturig in de achterkant. Voor de tweede race heb ik het stationair toerental iets verhoogd om dat te voorkomen.

https://www.youtube.com/watch?v=qu9O5dYQhqU

 

De start van de tweede race is wat chaotisch. Ik verlies wat plaatsen en moet opnieuw een inhaalrace rijden. Dat lukt deels, ik rij een tijdje achter de leider in het kampioenschap Johan Heil aan, die teammaat Marc Oostrum voorbij probeert te komen. De motor wordt te heet en ik schakel op de twee snelle stukken eerder door naar de vijfde versnelling. Dat helpt de temperatuur onder controle te houden, maar geeft mij onvoldoende snelheid om goed achter Johan te komen. Uiteindelijk haalt Johan Heil Marc Oostrum in en kan ik de strijd met Marc aangaan. Het is richting het einde van de race en Marc begint fouten te maken, die mij de kans geven de Porsche ernaast te zetten en er voorbij te komen. Maar dat heeft veel van de achterbanden gevergd, de luchtdruk is te hoog en de Porsche heeft veel overstuur. Met moeite weet ik Marc achter mij te houden, maar in de laatste chicane voor het rechte eind ga ik te wijd en Marc kan langszij komen. In een fotofinish eindigen we onze race en de wedstrijdleiding moet uitsluitsel leveren. Onze transponders zitten op exact dezelfde plaats, dus daar zal het niet vanaf hangen. In de uitslag blijkt dat Marc met 0.031 seconde, dus 31 honderste van een seconde, voor mij geeindigd is!

https://www.youtube.com/watch?v=o0VljVaQVyo

 

Daarmee hebben we de meest close finish op onze namen staan, ook weer iets om meegemaakt te hebben. De dag eindigd met gezellig eten, de prijsuitreiking en de reis terug naar Nederland. De volgende race is al weer snel, 4 en 5 juni op Circuitpark Zandvoort tijdens de Historische Zandvoort Trophy.