Op dinsdag 17 juni was het vierde evenement op het Circuit van Zolder.
De dag bestond uit een kwalificatie en twee races. Normaal rijden we in een Porsche veld, maar Zolder is niet geluidsvriendelijk, dus de vrije klasse rijdt niet mee. De Porsche 944 Cup was ingedeeld met de DNRT Sport klasse.
We rijden jaarlijks op Zolder, dus het is altijd even wennen en dat maakt de kwalificatie extra spannend. Iedere ronde is sneller en aan einde (liefst halverwege vanwege de banden) wil je het gevoel van het circuit weer volledig in je vingers hebben. Merkwaardig genoeg kwam ik (en anderen) in de problemen met het geluid. Als snel hing het bord met "902" uit met de zwarte vlag erbij vanwege te veel geluid. Maar ieder rondtje stond op de logging als sneller, dus binnenkomen was eigenlijk niet handig. Daar heb je een paar ronden de tijd voor, anders worden ze echt ongeduldig, dus ondanks de steeds snellere tijden dan toch maar naar binnen om een handtekening te zetten. Een tweede keer overschrijding van het geluid, dan kun je naar huis.
De rest van de kwalificatie dus maar voorzichtig gereden, eerder naar zijn vijf geschakeld en de baan en curbs wat verkend. Meer kon ik niet doen, met het risico van uitsluiting. Na de kwalificatie met de hulp van RFF een soort raketinstallatie in de uitlaat gestopt en met de verwachting dat je tijdens de race toch meer bij elkaar rijdt (dan zijn de geluidsmetingen niet geldig), kon ik in de race weer vol aan de bak.
De eerste race startte ik vanaf een 10e positie. Halverwege de race naderde ik Niekjan Steehouwer. Maar hoe dichter bij ik kwam, hoe lastiger het werd om de Porsche in het goede spoor te houden. De Porsche van Niekjan gooide er een flinke lading koelvloeistof uit, dus het was zaak dat gladde goedje tussen de wielen te houden. Nu lig je zomaar naast de baan met die gladdigheid, dus besloot ik die aanval maar te laten en eieren voor mijn geld te kiezen.
De tweede race lag de auto opnieuw erg lekker. Vermogen was altijd al goed, maar de remmen waren stukken beter dan de vorige race in Assen. Ook de vervanging van het wiellager gaf veel meer gevoel in de Porsche. Voorheen maakte het wiellager veel kabaal en gaf veel trilling. Nu had ik veel meer contact met de auto. In de race kwam ik uiteindelijk achter Eric Hesp met zijn groene 944. Eric had veel meer moeite met zijn remmen, de achterwielen blokkeerden regelmatig. Maar Zolder is smal, dus met uitremmen bij de harde rempunten is niet zo snel een optie. In de snellere bochten had ik meer snelheid, maar Eric pareerde mooi door aan de binnenzijde van de bocht met de derde versnelling iets meer tractie te creeeren en er bij de volgende bocht er net weer beter voor te staan. Al met al een lekkere race met veel knokpartijen en de Porsche belooft veel goeds voor de volgende race in Zandvoort.