Spring naar inhoud

Superraceday 9 augustus

Op de kalender stond Superraceday op Circuitpark Zandvoort. Vanaf vrijdag 7 t/m zondag 9 augustus kwamen alle DNRT raceklassen en meer op de baan. Op zondag stonden de Porsches gepland, tesamen met de populaire Mazda MX5 Cup en een gastklasse Formel VAU.

Op de kalender stond Superraceday op Circuitpark Zandvoort. Vanaf vrijdag 7 t/m zondag 9 augustus kwamen alle DNRT raceklassen en meer op de baan. Op zondag stonden de Porsches gepland, tesamen met de populaire Mazda MX5 Cup en een gastklasse Formel VAU.

Kwalificatie

De dag begon direct met de kwalificatie. Alles moest dus meteen klaar zijn voor een goede startpositionering. Al direct voelde de baan wat glad aan. Ik wist toen nog niet op dat aan de auto lag of iedereen er last van had. Bleek achteraf dat de baan inderdaad gladder dan normaal was. Meer dan een 2:10.9 wist ik er niet uit te krijgen, goed voor een 12e startplek. Dat had wel wat beter gekund, maar meer zat er toch blijkbaar niet in. Hier en daar een gele vlag en af en toe zaten we elkaar wat in de weg en heb ik ruimte gemaakt om een vrije baan te krijgen.

Race 1

De eerste race dus van een 12e plek starten. Nu had ik de laatste tijd de start weer redelijk gevonden met de Federal banden, dus wat plekjes winst bij de start zat er wel in. Maar het blijft altijd een beetje mazzel hebben bij de start. Ik wist Niekjan Steenhouwer in de Tarzan bocht voorbij te steken en de gretige Eric Hesp en Marc Oostrum achter mij te houden. Eric stond links naast mij en had een iets betere start, maar ik was aan de binnenkant van de Tarzanbocht wat beter gepositioneerd. Al bij de start maakte de Porsche van Johan Heil veel rook en bij zette hem aan te kant.

In de 2e ronde maakte Patrick van den Berg een klein foutje bij het aanremmen van bocht 9 (na de Mastersbocht). Ik kon hem binnendoor steken en lag daarmee op een 9e positie. Bij het aanremmen van de Tarzan bocht kon ik bij Henk Bousema binnendoor steken voor een 8e positie.

Een aantal ronden later kwam Martin Huisman opzetten. Het was wat verwarrend, hij had de Porsche van Ronald van Vliet geleend en de rijstijl verschilt nogal. Hij kwam snel aanzetten, daar was niet veel aan te houden, hij ging richting de S-bocht er voorbij. Piet de Gier had blijkbaar zijn start verknoeid, hij stond tweede maar zat nu toch in mijn spiegels. Met hem ook Ruud Sluiter die daar weer achter zat. Ik heb Piet nog twee ronden achter mij weten te houden, maar dat ging niet lukken tot aan het einde. Ruud Sluiter wel, ik kon mij goed los rijden van de Porsches achter mij, en ik eindigde de eerste race op een fraaie 6e plaats. Teammaat Marc Oostrum had wat problemen met de koeling. De Porsche gooide er wat koelvloeistof uit. Hij kon helaas niet alles geven en eindigde op een 12e plaats.

Race 2

De tweede race starte direct na de middagpauze. Er was wat paniek bij de opstelling, niet iedereen was op tijd. Dat resulteerde voor een aantal rijders in een start vanuit de pitstraat. Dit keer een rollende start, weer eens wat anders. Ik reed op naast Pascal Laan, regerend kampioen. De rollende start ging netjes, ik kon bij uitkomen Tarzan bocht Eric van Es voorbij steken.

Achter mij ontstond een pittige strijd tussen Eric van Es en Marco Braakman, waar ik van kon profiteren en me wat los kon rijden. Na zo'n drie ronden had Eric van Es het gat weer dichtgereden en moest ik alle zeilen bijzetten om het achter mij te houden. Na twee ronden wist Eric van Es bij uitkomen van het Scheivlak zijn Porsche ernaast te positioneren en in de Mastersbocht fraai binnendoor te steken. Ondertussen meldden Marco Braakman en Wilbert Groenewoud zich achter. Hoewel zijn een paar keer van plek wisselden, kostte het hen toch geen tijd ten opzichte van mij. Ik wist dat twee ronden vol te houden, maar uiteindelijk haalde Marco Braakman mij buitenom de Tarzan bocht toch in. Wat ronden later zette Wilbert Groenewoud zijn Porsche mooi binnendoor de Arie Luyendijk bocht en kon Sander Roest op het rechte eind er voorbij. Sander viel echter daarna uit met problemen met de 944.

Achter mij ging er ondertussen een flinke strijd tussen Niekjan Steenhouwer en Ruud Sluiter; Regelmatig stuivertje wisselen. Niekjan had daarbij het langste eind en kon ook mij nog voorbij gaan bij het uitkomen van de Tarzan bocht. Ronden lang joeg Ruud Sluiter op mij en in de Arie Luyendijk bocht kon hij binnendoor inhalen. Niekjan had ergens een foutje gemaakt, want ik maar ook Eric Hesp kon hem voorbij gaan. Ronden achter elkaar zat Eric Hesp achterop mijn bumper, maar ik kon de race uitrijden met Eric erachter en eindigde op een zwaar bevochten 8e plaats.

Race 3

De derde en laatste race van de dag zou een uursrace worden. Een uur lang in een snoeihete Porsche vooral voor sprintraces bedoeld is heftig, dus met gemende gevoelens melde ik mij bij de start. Ik had mijn drinksysteem tot de nek toe gevuld, de brandstof tank idem. De rijders hadden de keuze om tijdens de verplichte stop wel of niet te tanken. Indien getankt werd, moest 90 seconden stilgestaan worden, zo niet dan 60 seconden. Bij gebrek aan een ondersteuningsteam zou ik niet gaan tanken, dus de Porsche was fully loaded. Er kon ook gekozen worden om een rijderswissel te doen. Indien het koppel niet voor het seizoen ingeschreven was, zou de race niet meetellen voor het kampioenschap en kon je er een schrapresultaat van maken. Mijn stoel zit vast in de Porsche en met mijn lengte passen er maar weinig in de auto.

Door mijn 8e plek in de tweede race, mocht ik nu van pole position starten.  Ruud Sluiter en Martin Huisman hadden een betere start want Ruud kon er voorbij uitkomen Tarzanbocht en Martin insturen Gerlach bocht. Maar deze race was nog lang, dus niet te veel concentreren op de posities. Ruud en Martin streden niet met elkaar, dus konden goed doorrijden. Op een derde plek kon ik er fijn achteraan sturen. Achter mij kon ik een redelijk gat slaan op Wilbert Groenewoud. Na een half uur heb ik mijn verplichte pitstop gemaakt. Daarna heb ik de rest van de race uitgereden met ver voor mij Eric Hesp en ver achter mij Niekjan Steenhouwer, dus eigenlijk een saaie maar conditioneel zware race. Op naar de sprintraces van 6 september Circuitpark Zandvoort.