Spring naar inhoud

Historische Zandvoort Trophy 2011

Op zaterdag en zondag 4 en 5 juni stond de Historische Zandvoort Trophy op de kalender van de ADPCR Porsche 944 Cup. Er was zowel zon als regen voorspeld.  

Op zaterdag en zondag 4 en 5 juni stond de Historische Zandvoort Trophy op de kalender van de ADPCR Porsche 944 Cup. Er was zowel zon als regen voorspeld.  

 

Kwalificatie

In de kwalificatie heb ik met 2:11.784 een 6e tijd gereden, maar was niet tevreden. De snelheid zat niet in de auto, met name ontbrak de snelheid op de rechte stukken van het circuit. Na de kwalificatie bleek bij de techische controle de auto te licht te zijn, dus was het achteraan starten in de eerste race.

 

 

 

 

 

Race 1

Ik hoefde overigens niet helemaal achteraan te starten, twee andere rijders hadden geen werkende tranponder tijdens de kwalificatie aan boord, dus die stonden nog achter mij. Achteraan starten hield ook in dat ik in kon gaan halen. Dat is natuurlijk ook leuk. Uiteindelijk heb ik zes auto's in kunnen halen, meer zat er niet in. Dat was jammer, want ik had een negende plaats behaald, maar de nummers 1 tot en met 8 starten omgekeerd in de volgende race, dus ik had net geen pole position te pakken.

Om de auto iets beter op het minimum gewicht te krijgen, heb ik zaterdagavond nog wat lood toegevoegd, zodat ik wat minder benzine achterin mee hoefde te nemen in de volgende races.

 

Race 2

Op zondag was de tweede race. Er was regen voorspeld en die kwam ook flink uit de lucht vallen. In Assen had ik ooit nog een mooie tweede plaats in de regen gekwalificeerd, maar race 2 ging slecht. Ik heb de auto op de baan kunnen houden, maar dat was het dan ook. De snelheid was weg, de auto ging alle kanten op en race 2 eindigde teleurstellend op een 11e plaats.

 

 

 

 

 

Race 3

De derde en laatste racen van de Historische Zandvoort Trophy was weer droog. Bij de start kon ik wat auto's inhalen en uiteindelijk belande ik achter Jan de Boer. Die was ik op Assen en Zolder al vaker tegengekomen en inhalen was lastig. In de bochten was ik sneller, alleen ik verloor weer afstand op de drie rechte einden van Zandvoort, naar de Tarzan bocht, naar het Scheivlak en naar de S-bocht. Zelfs als ik Bos uit aanzienlijk op De Boer inliep, was inhalen op het rechte eind niet mogelijk. Uiteindelijk race 3 op een 11e plaats geeindigd.

  

  

  

Terug naar de tekentafel dus. De snelheid op de rechte einden moet weer terug komen. Dus de uitlijning controleren, achterwielophanging verbeteren en brandstof voorziening voorin de motor controleren.

 

Klik hier voor de onboard video's van de races.  

 

 

 

 

Foto's: Raymond van Breukelen